Nutriționista Mihaela Bilic: Pentru cei 7 ani de-acasă, învață ce să-i pui pe masă!

Nutriționista Mihaela Bilic: Pentru cei 7 ani de-acasă, învață ce să-i pui pe masă!

Într-o prezentare  intitulată „Pentru cei 7 ani de-acasa, învață ce să-i pui pe masă!“, doctorul nutriționist Mhaela Bilic spune că nu toți oamenii au nevoie să slăbească, însă fiecare dintre noi suntem preocupați să mâncăm sănătos, mai ales dupa ce devenim părinți. Noi, părinții, îi servim ca exemplu direct copilului și trebuie să învățăm singuri să facem distincție clară între mâncatul de poftă sau moft și adevărata foame. 

Astfel, nutriționista afirmă că nu trebuie să mâncăm pentru a ne exprima emoțiile negative pe care le trăim într-un moment sau altul - ne-am certat cu mama, iubitul, am avut o zi grea la muncă etc., căci mâncarea nu este un refugiu.  Cei mici găsesc în noi, parinții, un model, iar alimentația nu face excepție, copilul percepând alimentele care se consumă în casă ca fiind normale.

Vom spune că ne e greu și nu avem timp, că prietenele din parc sau de la birou sunt uimite că refuzăm să le cumpărăm copiilor crenvurști de pui special concepuți pentru copii. Presiunea celor din jur (mai ales prietene bine „intenționate” și bunici) trebuie să gasească în noi, părinții care vrem să ne hrănim familia sănătos, un teren stabil, construit din informații corecte despre nutriție.

Câteva mențiuni și recomandări din partea nutriționistei:

  • Institutul de Nutriție din Elveția a realizat un studiu care a reunit mămici din Franța și Germania cărora le-a fost impusă începerea diversificării cu legume. S-a observat că nemțoaicele ofereau sugarilor doar morcovi și cartofi (conform tradiției locale), în vreme ce franțuzoaicele abordau întreaga gamă de legume. Concluzia și recomandarea cercetătorilor elvețieni: unui copil care scuipă (atentie, scuipă efectiv și nu strâmbă din nas) mancarea oferită i se va da de încă 2 ori să guste din același aliment, la aceeași masă. Dacă prichindelul scuipă de 3 ori la rând, se incheie masa în ziua respectivă, însă procesul se reia 10 zile consecutiv. Într-un final, studiul a observat că 98% dintre copii vor accepta alimentul nou la sfârșitul celor 11 zile.
  • Fructele sunt desert! Fructoza (zahărul din fructe) și glucoza dezvoltă preferința pentru gustul dulce și, în final, acest lucru favorizează apariția obezității.
  • Se bea apă și ceai neîndulcit, nu suc de fructe. Dacă se consumă, totuși, sucul de fructe, cantitatea maximă admisă este de 125 ml. Fructele trebuie mestecate și nu băute!
  • Copiii trebuie să bea lapte, acesta nu trebuie înlocuit din alimentația lor. Este nevoie de 3 porții de lactate pe zi (750 ml de lapte) din diverse surse: lapte, iaurt, brânză. Laptele oferit copiilor trebuie să fie integral, nicidecum degresat, întrucat copiii au nevoie de grăsimea din lapte pentru mielinizarea celulelor nervoase. Un studiu japonez a demonstrat că fetele aflate la pubertate și în adolescență care consumă 3 pahare de lapte pe zi cresc 1 cm/an în înălțime, indiferent de moștenirea genetică.
  • Nu eliminați din alimentația copiilor carnea de porc.
  • Mezelurile nu sunt carne (ci resturi de carne amestecate cu amidon, multă sare, apă și conservanți), așadar sub nicio formă nu trebuie să-și găsească loc în frigiderul unei familii care dorește să mănânce sănătos.
  • Familia trebuie să redescopere gătitul acasă. Preparatele tradiționale (tocănița, ardeii umpluți, mâncarea cu sos) din ingrediente simple (carne, pește, ouă, lapte, pâine), dar proaspete, sunt calea către o alimentație corectă.
  • Nu eliminăm pâinea din dieta noastră sau a copilului, însă facem separare clară între painea cea de toate zilele și patiserie.
  • Copilul mofturos va fi implicat în pregătirea mâncării. Dacă refuză mâncarea și preferă dulciurile, vom evita total să mai cumpărăm dulciuri sau să pregătim în casă deserturi. Revenind, fructul este (și trebuie să fie) desertul nostru. Ne vom aduce aminte de orezul cu lapte, pastele cu lapte, grișul din copilăria noastră, vom umple clătitele cu brânză și spanac, și vom mânca înghețată făcută de noi din fructe înghețate și pasate apoi împreună cu iaurt.
  • Mierea este tot zahăr, ba este chiar mai dulce. 1 linguriță de miere echivalează cu 2-3 lingurițe de zahăr.
  • Cerealele de mic dejun sunt permise în alimentația copilului, însă cu măsură și nu în fiecare zi. Iar diferența dintre musli/ fulgi de porumb sau cerealele aromate, învelite în ciocolată, este neglijabilă, așa că îi putem oferi un mic răsfăț ocazional copilului.

 

Informații: mamica.ro

Foto: sursadesanatate.ro; totuldespremame.ro

Adaugă comentariu