Ajută dieta (raw) vegană să fie copiii mai sănătoși?

Ajută dieta (raw) vegană să fie copiii mai sănătoși?

Până nu demult, raw veganismul era o temă puțin discutată în țara noastră, iar raw veganismul în rândul copiilor și mai puțin. Între timp, familii raw vegane au început să apară tot mai multe. Unii au trecut la acest stil de alimentație și de viață după ce au întâmpinat probleme mari de sănătate, ații au descoperit că sunt alergici la anumite produse, precum carnea, lactatele sau ouăle, au anumite principii etice sau aparțin unei anumite confesiuni religioase etc. Dar ce se întâmplă cu alimentaţia copiilor în aceste familii? Am încercat să aflăm de la o familie de raw vegani. 

 

Ce mănâncă raw veganii?

Să fii vegan înseamnă să renunți la ingrediente de origine animală (carne, ouă, lactate, crustacee etc.). Să fii raw vegan înseamnă să optezi pentru hrană vie (crudități). Alimentele principale pe care le consumă (raw) veganii sunt: legumele, într-o varietate cât mai largă, în special, cele care sunt pline de clorofilă; germenii şi vlăstarii - surse de proteine, uşor de asimilat şi de digerat tot anul împrejur; seminţele şi nucile sunt, de asemenea, surse de proteine şi acizi graşi neesențiali; fructele naturale atât proaspete, cât și uscate în mod natural, fără coloranți sau zahăr, care se recomandă a fi consumate zilnic, comparativ cu leguminoasele; superalimentele (cum ar fi algele marine, spirulina, laminaria etc.) o sursă bună de minerale.

 

Meniul unor copii vegetarieni

După opt ani de vegetarianism, Anastasia și Max au devenit raw vegani. Cei doi copii mai mari ai cuplului de opt și șase ani au rămas lacto – ovo – vegetarieni (adică dieta lor include produse lactate și ouă, fără carne și pește), dar sunt într-o perioadă de tranziție de la alimentația vegetariană la hrană vie (la ei procesul fiind mult mai lent), în timp ce mezinul de cinci luni, fiind alimentat exclusiv la sân şi „hrănit” încă în perioada intrauterină raw vegan, „împărtășește” același stil alimentar ca și părinții săi.

“Meniul zilnic al copiilor mai mari presupune dimineața – fie smoothie (ideal unul verde, cu spirulină pentru că aceasta conține proteină vegetală), fie terci cu ovăz sau fulgi de mei, cu lapte de cocos deshidratat (pus la înmuiat cu apă), pe care îl servesc cu mix de fructe. La amiază, copiii au parte de o mâncare gătită (unica în zi). Cel mai des le facem orez basmati (cel mai ușor digerabil la copii, dar și un produs de calitate aflat în comerț), cu legume sau salată. Seara le dăm terciuri: hrișcă sau mei cu lapte vegetal etc. Cât privește mezinul, la moment este alăptat la sân, dar atunci când va începe diversificarea, alimentația lui va fi una raw vegană”, spune Anastasia. 

 

Ce fac copiii vegani când merg în ospeţie?

Și dacă acasă lucrurile sunt limpezi, am fost curioși să aflăm, cum se descurcă părinții atunci când merg în ospeție (bunici, prieteni de familie)? Ce mănâncă copii la grădiniță și la școală? “Părinții noștri au fost reticenți la început, dar într-un final s-au conformat deciziei luate. Cel mai mult ne bucură faptul că și copii noștri au început să conștientizeze care este diferența dintre a fi raw vegan și a nu fi, întrucât orice mâncare nesănătoasă pe care ei o consumă în altă parte, le dă febră sau reacții alergice. Am găsit o ieșire din situație și cu integrarea copiilor mai mari în sistemul de învățământ. Cel mare face homeschooling (adică este instruit acasă de specialiști în domeniu, care îi predau lecții), iar mijlociul merge la o grădiniță privată pentru vegetarieni. Pentru ca ne alimentăm sănătos, îmbolnăvirea pentru noi este o raritate.”

 

Este scump să fii alimentat raw vegan?

“Nu. Dimpotrivă”, ne asigura Anastasia. “Acum cheltuim în mediu 250 euro lunar, comparativ cu 500 euro pe vremea când ne alimentam tradițional (ca la mama acasă). Cele mai populare produse în hrana noastră sunt: spanacul, busuiocul, avocado, roșiile, căpșunile, bananele, merele, uleiul de susan, uleiul de cânepa și laptele de cocos deshidratat, gen pudră care înlocuiește laptele de vacă în cel mai gustos mod etc. Dulciurile obișnuite nu le înlocuim, dar le consumăm foarte rar, dacă ne este poftă. Faptul că suntem raw vegani nu ne limitează în nici un fel comunicarea cu alte familii. Nu suntem critici, nu-i judecăm pe cei care mănâncă altfel decât noi. Fiecare își alege destinul. Noi am ales să fim sănătoși și ne complacem în zâmbet și voie bună, alături de cei trei băieți ai noștri. Din fericire, o bună parte dintre prietenii noștri împărtășesc același stil de viață, hrană vie, sănătate, frumusețe și bunătate”.

 

Ce spune medicul?

Medicul nutriționist Elena Mornealo spune că nu este împotriva regimului de alimentare raw vegan la copii, dacă acesta este unul foarte variat. “Academia de Nutriție Americană recomandă părinților raw vegani să fie foarte precauți la meniul copiilor raw vegani. Proteinele animale sunt cu mult mai complexe decât cele vegetale, conțin toți aminoacizii necesari pentru un organism aflat în creștere și constituie un substrat extrem de important pentru construcție și formare. Din acest considerent, recomand părinților adepți ai raw veganismului să ofere zilnic un meniu extrem de variat de produse care conțin proteină vegetală, cum ar fi mazărea, lintea, fasolea, seminţele, nucile etc. La fel, părinții trebuie să fie foarte atenți la perioadele de creștere a copiilor, de aceea, ar fi bine dacă nu ar exclude din meniul celor mici, cel puțin, laptele și ouăle”.

Astfel, este foarte important ca părinții adepți ai acestui stil de alimentație să se documenteze și să aibă la îndemână toate  resursele alimentare de calitate necesare în perioada creșterii unui copil (raw) vegan.

CITEŞTE ŞI: Lucia Sofroni: Veganismul ca stil de viaţă...

Foto simbol:  www.spiegel.de; arhiva personală - E. Mornealo

Adaugă comentariu